måndag 3 november 2008

Och på en indisk restaurang ...


" och jeg ken sej .. jeg elsker dig och jeg lengter efter dig!"

... möter vi Gareth och Maggie.
Eller Maggan, från Dalarna.

Så här är det.

Vi sitter och äter när jag tycker mig höra att kvinnan vid bordet intill har en slags satsmelodi som låter som min egen .., så där när jag talar engelska på västerbottensvis.

("Elisabet! Nu måste du faktiskt lägga av med den där västerbottensengelskan!" sa Kom-Vux-lärarinnan i Ystad till mig och jag tänkte att hur ska det gå till ...?)

Det är vad jag tycker, men just nånting mera blir det inte, inte förrän paret har ätit klart och betalat och passerar vårt bord, för då vänder sig kvinnan om och önskar oss en trevlig kväll och hon gör det på klingande svenska.

Aha!!

Det visar sig att kvinnan, som heter Margareta men kallas för Maggie, är uppvuxen i Dalarna, men bor i Göteborg och sällskapar med denne Garreth från Irland.

Vi pratar och pratar och till sist lämnar vi lokalen tillsammans och går till puben Temple Bar och vi får veta (någon frågar förstås ...) att paret träffades i Kosovo .., Maggie är "medical officer" och den irländske mannen (som spänner armen och leende visar att .. ja, ja, ... "irish men are strong men .., I´ve got five children!"), jo, han arbetade där som någon slags ingenjör; byggde hus och broar och vägar och sånt.

I januari ska han iväg till Tchad i Afrika.

Tänk, att det riktigt strålar om dem!
Verkligen strålar.

"Jag har lert mig att seja jag elsker dej och jeg lengter efter dej ..."! säger Gareth på nån slags vinglig, men helt begriplig svenska.

Och nu upptäcker jag att jag har förlagt allt jag skrev ned om dem!

Att Maggie är endabarn och Skorpion, tror jag mig minnas .., att Gareth var i mitten av många barn ..., kommer jag också ihåg .., och att han är Fisk.

Hur är det nu med det här lyckliga och förälskade paret?

Jo, det pendlas hejvilt mellan Sverige och Irland och Ryan Air med lågprisbiljetter, står högt i kurs hos G och M.

När jag frågar Gaereth vad han tycker bäst om hos Maggie, säger han ..., "she´s my best friend ., yes, she´s rellay my best friend!"

Maggie säger att Gareth är himla social och gladlynt.

Sååå roligt var det att träffa dem!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Så roligt att läsa det du har skrivit om vårat korta möte i Ireland.
Det var så trevligt att möta er.

Jag tycker att du har en väldigt fin blogg, mycket trevligt att läsa.

Hoppas att vi kan höras av.
Maggie
marsjo54se@yahoo.se