måndag 3 november 2008

Vi åker tåg och träffar Mary ...


Mary i fönstret.

På torsdagen, vår andra hela dag i Dublin, tar vi tåget från Heuston Station och ger oss av mot Galway.

Tågen är annorlunda .., där finns alltid ett rejält bord mellan fyra säten och mitt emot oss sitter en kvinna i min egen ålder och bläddrar i en tidning och mumsar på choklad.

Nästan genast sträcker hon fram chokladen och bjuder oss att smaka.

"It´s irish chocolate!" förklarar kvinnan som heter Mary och är född 1955.



Mary är Kräfta och äldst av åtta syskon.

Det är Mary, Noreen, Ann, Paddy, Austin, Sean, Sheamus och Sheela.
Alla är dom uppvuxna på västra delen av Irland och med efternamnet Creaven.

"Min pappa heter Jimmy och mamma Margareth, hon är född den 1/9", säger Mary.

"Ojdå, samma datum som pv!" säger jag då.

Och så ska jag gissa om någon av syskonen är Stenbock, som jag själv.

"Jag gissar på .., Paddy, han är nog Stenbock?" säger jag.

Då ler Mary.

Visst, precis så är det!
Hennes bror Paddy och jag själv firar födelsedag på samma datum, den femtonde januari!



Mary arbetar inom psykiatrin och har en son som också utbildar sig inom vården.
Sonen bor hemma hos henne och det fungerar alldeles utmärkt.


En egen mugg har hon med sig. Och mjölk.

Medan tåget tar sig fram genom landskapet där kossor och hästar betar i hagarna, pratar vi om våra liv.
Vi pratar om bantning, anorexia .., om självupptagenhet och hur det är att vara ung idag, vilket vi förstås inte vet så mycket om.
Vi pratar också om sammanhållning och pensionsålder.
På Irland går sjuksköterskor i pension vid 55 års ålder, alltså har Mary bara ett enda år kvar att arbeta.
Ååå, så hon längtar!

Men nu är hon på väg hem till sina föräldrar.
Varje år träffas alla syskonen hemma hos föräldrarna och så spelas det golftävling, men Mary är inte med, hon sköter mathållningen.

Det är dit hon ska nu.

Hem.

Och hon menar att vi absolut borde ta hyrbilen och ge av oss norrut .. mot Sligo, till exempel, ååå, där är så vackert! säger Mary.

Vid sista stationen innan Galway, tar hon ner sin väska från överhyllan och tackar för sig.

Ett trevligt lite möte blir det.

Varmt och gott.

2 kommentarer:

Tuvstarr sa...

Fin semester-blogg, och mycket spännande att läsa om folk ni träffade på väg.

Elisabet. sa...

tuvstarr: ,-)

Ja, åååå, vilka underbara människor man får möta!